Cognacskängor från Hope


Hope på Facebook.
Världens snyggaste ben


Nya Armand Mirpour är Salem al Fakirs lillebror
Armand Mirpour på Facebook.
Kaffekoppar som lampor, prydnadskuddar & halvklara produkter från Oddbirds








Oddbirds på Facebook.
Hur får man ett företag att bli det första valet i människors medvetande?
När det handlar om jobbet styrs mina tankar av "hur vi ska få oss att vara det första valet som dyker upp i människors medvetande så fort det handlar om heminredning". Utifrån den grunden ökar möjligheten att kunna påverka individen. Idag tror jag att man, tillsammans med en stark kommersiell dragningskraft, alltså det som riktas till den stora massan, måste skapa ett spetskomplement som lyfter det övriga sortimentet. Utan premiummärken idag är du likadan som grannen. Och utan ett unikt koncept som tydligt visar att du är nummer ett kommer du aldrig få en unik position i människors medvetande. Hur visar man att du är nummer ett? Beundransvärda lokala exempel på detta är Pontuz Löfgren och Media Analys. Man talar till en mottagare utifrån att man är (framställer sig själva som) nummer ett. Redan där har du lagt en grund för att dom önskade budskapen ska nå ut. En viktig faktor som särskiljer dessa från många är att dom finns där ute bland människor för att visa sig; på galor, sponsrade evenemang, i kundtidningar med mera och därmed lyfter marknadsföringen ytterligare en nivå från att - på ett traditionellt sett - bara visa sina tjänster eller produkter. Man undervisar omvärlden. Och med kunskap skapar man inspiration som i sin tur omsetts till ett behov.
Vi har som ett av Kalmars mest annonserade företag, erfarenhet och service skapat oss en relativt tung och dominerande position på den lokala marknaden när det gäller heminredning. Jag är övertygad om att man kan få ännu fler människor till att vilja skapa ett mer personligt hem, skapa heminredning till en benämning som för den vanliga individen är lika självklar som begreppet primärbehov. Och det innebär att människor än mer investerar i heminredning. Ett steg i denna process är att överföra kunskap till potentiella kunder, att lära människor där ute vad inredning är och hur det fungerar. På så sätt inspirerar vi människor och skapar behov. Just nu jobbar vi med tre projekt som jag tror kommer att stärka oss i människors huvud och göra oss till det självklart första valet i människors medveteande utifrån ovan nämnda aspekter. Det första kommer att lanseras inom närmaste tiden. Dom andra två ligger längre fram under 2011 och kommmer att, om dessa går i lås, att presenteras av medier nära dig. Det ser riktigt spännande ut!
EM Severins på Facebook.
Theodor Jensen + Titiyo = Keep Company
Keep Company på Facebook.
Världens just nu snyggaste



Tuesday Night Band Practice på Facebook.
Bolongaro Trevor på Facebook.
Årets 25 (eller 28) bästa låtar 2010

Låtar är stunder, berättelser som både fångar och berättar ett ögonblick. Och just därför är det svårt att säga vad som är bäst varje dag. Men allt handlar om låtar. Samtidigt har albumet blivit ganska betydelselöst för mig. Köper någon album skulle kunna vara frågan, men istället bli det lyssnar någon på hela album? Numer gör vi våra egna spellistor! Årets låt är en cover på flera år gamla Paola. Och listan i sin helhet får man genom att klicka på kollagebilden som leder till Spotify. Lämna gärna din egen eller någon annans lista i retur! Nästa år hyllar vi troligen Jonas Game [Jonas Lundqvist] som tillsammans med Hästpojken och Rasmus Hägg gör sin fösta skiva på svenska.
1. Robyn: Hang with me [Avicii's exclusive club remix]
2. Oskar Linnros: Från och med du
3. Kite: Jonny Boy
4. Monty: Seglaren
5. Håkan Hellström: Jag vet vilken dy hon varit i
6. Ram di Dam feat. Uniforms for the dedicated: A play of nonsense
7. Jonsí: Go do
8. CEO: Illuminata
9. Håkan Hellström: Du är snart där / Vid protesfabrikens stängsel / Det dom aldrig nämner
10. Petter & Veronica Maggio: Längesen
11. Daniel Adams-Ray: Gubben i lådan
12. Cee Lo Green: Fuck you
13. CEO: Come with me
14. Robyn: Dancing on my own
15. Atomic Tom: Take me out
16. Orup: Ett annorlunda liv
17. Chemical Brothers: Swoon
18. M.I.A: XXXO
19. Delphic: Counterpoint
20. Ke$a: Hangover / Animal
21. Robyn: Call your girlfriend
22. Carl Barât: Run with the boys
23. Kristian Anttila & Sylvia Vretammar: Magdalena [livet före döden]
24. Badly Drawn Boy: Too many miracles
25. Hurts: Stay
Skor från Fly London

Fly London på Facebook.
Klockor från Gant




Gant på Facebook.
Årets marknadsföringshändelser 2010
Nytänkande, kretiva och fantasifulla människor kan skapa underverk. Och förändringar som får andra människor att reagera är inte lätt idag bland alla massiva budskap som skapas varje år. Det kommer nog fortsätta att bli svårare och svårare att vara unik. Samtidigt växer också möjligheterna att skapa nytänkande tack vara alla nya mediekanaler. Det finns några marknadshändsler under året som jag gillar extra mycket och dom redovisas nedan!
Pizzakedjan Domino: Pizzabud med en lön 200 000 kr/tim
Pizzakedjan Domino i Japan skapade inför sitt 25-årsjubileum fantastisk PR genom en utmärkenade rekryteringskampanj. Den gick ut på att man inför 25-årsdagen sökte ett nyanställt pizzabud som erbjöds en lön på omkring 200 000 kr i timmen. Tillströmmelesen av ansökningar och uppståndelsen blev helt enorm. Lönen motsvarar 2500 gånger så stor mot en normal janpansk lön. Tjänsten gällde bara en timme och kostnaden för PR-kampanjen anses vara löjligt låg i förhållande till effekten av uppståendelsen och den vansinniga spridningen av varumärket Domino. En annan del av kampanjen berättigade alla födda samma dag som Dominos intåg i Japan, den 30:e september gratis pizza.
Volkswagen: Rolighetsteorin - ett sätt att ändra beteende genom glädje
Rolighetsteorin som startade 2009 är i år nominerad till årets kampanj 2010 på Stockholm Media Award. Kampanjens syfte var att undersöka hur man genom glädje kan förändra människors beteende. Resultat har inte gett Volkswagen någon direkt markant försäljningseffekt men kampanjens kreativa glädje har setts av miljontals människor världen över. Samtidigt som det både diskuteras om den verkligen ska ge Volkswagen någon försäljningeffekt på sikt eller inte menar även vissa att idén är tagen från Indien. Den första videon om Pianotrappan är världens mest spridda virala film. I år prisades vinnaren med bästa Rolighetsteori bland privata människor där vinnaren ville få fram hur man genom glädje kan sänka hastigheter i trafiken. Se mer på rolighetsteorin.se och hur man på ett riktigt roligt sätt sprider känndedomen om ett varumärke. Bland det bästa jag har sett i PR-syfte.
Atomic Tom & iPhone-appen Tuaw : Bandet som slog igenom med hjälp av 4 iPhones
Atomic Tom är den moderna tidens MTV-rock, men till skillnad från exempelvis 90-talet är det idag inte MTV som skapar internationella framgångar för band utan sociala medier och samtida teknologi. Atomic Tom lurade en värld att instrumenten blivit stulna inför premiärspelningen av singeln Take me out, improviserade istället en livespelning med fyra iPhones som instrument - live på tunnebanetåget mellan Brooklyn och Manhattan. Apparna till iPhone som användes i videon rusade upp bland mest använda. Gitarr-appen Tuaw gick från 84:e till 4:e plats på den amerikanska listan hos App Store och i Japan klättrade Tuaw till 3:e plats. Och samtidigt fick Atomic Tom sin allra första riktigt stora hit tack vare 4 iPhones och spridningen på Youtube. Nedan en video från CBS efter uppmärksamheten. En klockren samtida marknadsföringsmetod från Atomic Tom, dock utan inkoppling från Apple och app-skaparna men det genererar ändå ökad försäljning av appar, iPhones och musik.
Den perfekta kandelabern från finska Muuto

Muuto på Facebook.
Kanye West hyllar Uniforms for the dedicated's kläder och musik
Uniforms for the dedicated på Facebook.
Nu börjar vi om ~ http://kallenilsson.com version 2.0
Han skrev sångarna om Kate Moss
Förändringar, Lindbyglögg, julmarknad och Coldplays nya

Aktuellt soffläge. Dags att införskaffa några nya tesilar som inte läcker hälften av tebladen...
Inväntar en förädring. Och lämnar detta bakom mig. Här ska det bli mycket mer spännande och givande. Snart kommer kallenilsson.com version 2.0. Nya inriktningar och annat utseende. Efter helgen har jag så smått insett två saker; det första är att glögg är godast med så lite sockerinnehåll som möjligt. Lindbyglöggen från Öland har varit den godaste hittills, som det går läsa mer om här. Däremot var julmarknaden på Borgolms Slott en medioker historia. Och för det andra så börjar tapaskvällar väga tyngre än utekvällar varje helg, får nog bli större variation framöver. Sprit är inte så roligt längre, men däremot är allt folk där ute fortfarande väldigt trevliga att träffa. Och så kommer det nog alltid att vara! Imorgon startar en ny vecka med nya möjligheter. Måndagar, veckans troligtvis bästa dag (tillsammans med fredagskvällar och tapas). Så det så.
Ny jullåt från Coldplay.
Spotifylista och ett trevligt vinterlandskap, trots allt!

Mycket trevligt linne från Asos Black.
Utanför har ett vinterlandskap målat staden vit. När jag passerade Esplanaden idag var bilkön lång, träden var vita, fyllda av nysnö och marken runt omkring lyste lika vit som den senaste veckans alla dagar. Fönstrena lös från stjärnor och alla människor längs gatorna hade så utmärkande leenden. På något sätt gav allt det där en ganska behaglig känsla genom kroppen, trots att jag tidigare hade slitit med att skrapa bilrutor, skyfflat snö och blivit blöt av allt jobb snöovädret har fört med sig. Och när jag är ledig är jag den lataste människan i världen, jag får aldrig något gjort. Två dagar kvar av denna vecka innan helgens lediga dagar avslutar denna vintervecka. Tills dess fortsätter jag att förbruka golvvärme på max och flera värmeljus om dagen samt den här spellistan på Spotify.