Hatten av för huvudsaken

Jag kanske har en svår huvudform, men jag kan i alla fall inte bära upp en hatt. Däremot är det galet snyggt på den som kan. Och den här weekendhatten från Fifth Avenue Shoe Repair har många stilpoäng på mitt index. Dessutom känns grått helt rätt. Jag tror minsann att jag ändå får hålla ögonen öppna efter den i Göteborg under helgens västkustbesök.

Dags för en inredningsförändring

Tänkte göra en gavel i den här stilen, busenkelt och billgt

Det är dags att leta reda på en händig människa. Nu har tapeterna och dom nya sakerna till sovrummet legat och väntat länge nog på en förändring. Det ska bli tema natur med ljusa färger; ljusblått och vitt, kanske björkstammar (tror jag, i alla fall lite senare på gaveln) och sådana här fåglar (hängare/krokar). Sängen ramas in med en marin sängkjol, där huvudgalen ska vara råsidan av plank i gråvit lasyr och i stigande led som ska ge känslan av rymd (vågrätt hade gett intrycket en bredare säng när väggen är kort, lodrätt blir som att bryta en längdriktning) där väggen är i vitt. Och motsatta vägg får fond i ljusblå bas och vita försiktiga mönster. Den hemmagjorda och extremt höga huvudgaveln kommer nog att få en stor tavla fäst på sig - så klart målad av Carlos efter lite önskemål.

Sen får vi se om det blir att följa trenden, naturtema med stammar inomhus. Inte så här extremt så klart, men kanske rama in gaveln, eller allra helst hade jag hittat breda stubbar att ha som sängbord.. men var hittar man det?

Somliga ljus brinner aldrig ut

Det är när man stannar till och reflekterar man förstår hur mycket det är som händer. Runt omkring; alla människor och alla tillfällen, med tusentals öden som styr den riktningen vi aldrig väljer. Varför tänka och se bakåt? Jag tänker sällan på vad som har hänt. Och jag tänker sällan på hur mycket som har hänt. Någonstans mellan sirapstimmarna om dom molniga dagarna på insidan är det ändå svårt att låta bli.

Vi spenderar tid för att får den ogjord, vi spenderar tid för att få den att passera och vi spenderar tid för att slå ihjäl den vi inte gled obemärkt förbi. Och någonstans på vägen tillbaka där finns en reflektion man aldrig annars märker. Fotografier, människor, ord och stunder som inte riktigt suddats ut. Det var då jag förstod hur mycket man har gjort i sommar, hur mycket som hänt och hur många människor som man har träffat. Det gäller verkligen att ta tillvara på stunderna och dom bra människorna. Och allting säger mig att det här har varit väldigt, väldigt bra. Det är dags att fortsätta och ha det lika roligt, träffa lika många människor och hitta samma glädje och lättsamhet. Vi ses i vimlet!

Nytt med Erik Hassle

Känn ingen sorg för mig Göteborg

Kirschon, inte jätteful

Och så kom dom stora molnen tillbaka, dom som ligger som ett tak över stan. Och jag antar att stränderna och vågorna på havet får vänta lite till. Här spenderas för mycket av semestern inomhus, här spenderas för mycket av semestern som det inte ens var tänkt. På fredag åker vi till Göteborg för en annan slags luft på en annan slags kust. Och där kommer vi att göra stan och nattlivet osäkert. Vi landar på Folkungagatan tre dagar men är tillbaka på högersidan igen lagom till söndagens näst sista Strand för säsongen.

Den stora träningsdagen

En ny start på veckan. Och en ny start är alltid tillbaks på noll på både gott och ont. Idag kändes det skönt när vindarna mellan molnen var som en revansch från en betongrå helg. Rosévinet står på kylning, sangrian står på kylning och någon slags längtan likaså. Efter att dagen började med en hårdträning helkropp på gymmet avslutar jag den med en runda i joggingspåret. Och när alla discipliner är klara finns det någonting bra som väntar på mig.

When your love is safe

Överallt ett regn. Och samtidigt som solen och värmen försvann verkade även hungern, euforin och sommarkänslan segla vidare. Den där längtan och energin, den där viljan, lusten och himmelen. Jag antar att det bara är att gilla läget och hämta hem allt det där igen. Nu har semestern börjat och det känns som man slåss mot känslan av att det hade varit roligare att jobba. Och även om man gillar jobbet känns det ändå som en störning. När regnet väl är slut, när regnet väl är bortglömt och dagarna under himmelsblåa färger åter kommer över oss är allting i sin ordning igen. Jag väntar bara på att dagarna blir som dom bästa tankarna. Och snart är vi där. Och när vi väl är där finns det ingenting annat är perfekta dagar.

Lyssna på Classixx remix av When your love is safe genom att klicka här om du vill den som sval sommar-soul. Och givetvis är det ingen du ska missa! Passar bra om du gillar The Embassy, Boy Meets Girl och en och annan 80-talshit.

It's raining cats and dogs

Utanför fönstrena faller regnet intensivt ner. Och det var nu som solen skulle lysa mer än någonsin men istället förvandlades himmelen från ljusblå till grå lagom till semestern. Det kanske blir en semester någon annanstans. Det kanske blir en semester i ett annat land. Och så länge prognoserna ser ut så här blir det inte riktigt som jag har tänkt mig. Var ska vi resa och vem följer med? Kanske Spanien, Italien, Frankrike eller Grekland?

Magiskt bra!

Rapport från Sparregatan 7

Vaknde till ljudet av maskiner, byggredskap och värmen utifrån. Och med tanken att det från och med morgonen var tre arbetsdagar kvar innan semestern får sin start. Idag var en dag på nålar, ett kokande temperament med huvudet och benen på olika platser och armarna för korta för att nå allt man önskar. Och tiden alltid både för långsam och för kort. Kvällen spenderas troligen på en bättre plats i stan och hamnen vid ett glasscafé nånstans.

Le Croissant, Kattrumpan och Strand

Här längs Sparregatan står vartannat fönster på vid gavel. Efter en underbar utekväll igår på Strand startades måndagen med välfyllda frallor innan det var dags för solsida på Kattrumpan. Det har varit sol, bad, lunch i hamnen bland båtarna på nya fina sommarstället Le Croissant, träning med jogga-gym-jogga i värmen, ännu mera bad och sedan storstädning tillsammans med strykning. Under sådana här veckor och varma dagar är det så lätt att låta alla tråkiga måsten vara, låta disken växa på hög, låta tvätten bli ett torn och kläderna på golvet får förflytta sig i takt med skuggorna. Nu väntar bara fem dagar kvar innan semestern får sin riktiga start - fem sirapsdagar och en större längtan bort. Den här sommaren har hittills varit fantastisk. Något säger mig att det bara kommer att bli bättre och bättre. Och pengarna flyger lika lätt som fåglarna i luften.

Byttan förra lördagen

Hallo Mr DJ, spela denna!

Sommarens 12 bästa låtar

Ingen fransk, ingen felande amerikan, men någonting för alla stunder mellan solen och molnen. Sommarens bästa album tillhör så klart Oscar Linnros, CEO och evigt snygga Kylie Minogue. Här kommer dock tolv ganska lättsmälta låtar. Hur ser din topp ut?

1. Oscar Linnros: Från och med du

2. Ceo: Illuminata

3. Timo Räisänen: Outcast

4. Kylie Minogue: All the lovers

5. Lars Winnerbäck: En stannfågel ger sig av

6. Kent: Passagerare

7. Robyn: Dancing on my own

8. Matisyahu feat. Akon : One day (remix 2010)

9. K'naan: Wavin' flag (Coca Cola Celebration Mix)

10. Scissor Sisters: Fire with fire

11. Erik Hassle: Standing where you left me (original version, fel video)

12. Chemical Brothers: Swoon

No need to run, no need to hide, I'll wait for you inside

Det instängda känslan, etthundrafem centimeter säng och mörker runt omkring. Och ändå ger den här kustremsan ett behagligt lugn. Det känns som en färd mot frihet att lämna stan, bort från Kvarnholmen, bort från uteserveringar och murarna i stan - genom vikarna där trädtopparna ser sin spegelbild i vattnet, via platserna där vindarna försvann och åkrarna och ängarna breder ut sig, till ett annat slags hem med ett annat slags lugn i sommarastugans säng. I kväll lyste Öland på andra sidan sundet igen. Och man behöver inte se för att känna någonting, här växer ändå känslan av stillhet i takt med myggen, man behöver bara andas så faller lugnet in. Kan det bli bättre?

När andetagen kommer ut igen har hälften stannat kvar

Det kommer inga ljud från gatan, inget ljus från stan och ingen vind från världen. Och här ute i natten på balkongen försöker jag känna ett annat väder än det är. Kroppen har förvandlats från en del av sig själv till något långsamt, varmt och energilöst. Dessa tysta och varma sommarnätter håller mig vaken. Och över hustaken lyser gatulyktorna på bron. Dessa nätter är som gjorda för att stanna uppe med långa samtal som sakta tappar fokus, ett tidsfördriv tills myggen vinner över värmen och sömnen kommer närmre. Här finns ingen lust att sova, ingen kraft att göra någonting, bara se sig om och känna att varje jävla mygg, varje knott, varje klibbig jävla timma och varje sekund av sommaren är här att andas in. Och när alla andetagen kommer ut igen har hälften stannat kvar. Det är i lungorna och bröstet allting av det goda lever i förvar.

Sommarstugan, Borgholm X2, Strand och en dag på sjön

Sitter några meter från strandkanten på Revsudden med en tekopp mellan gräset och myggen. Och runt omkring ligger sundet stilla, inga vågor och ingen vind. Igår prövade vi Kapellets grillbuffé i den gamla kyrkans innergård bland träd, porlande fontäner och en hettande sol. En sommar utan Borgholm är ingen riktig sommar. Och i vanlig ordning fortsatte kvällen senare på Strand. Samtidigt som kvällen nu är lite svalare hettar huden efter en dag på sjön. Vi tog båten till Kalmar gästhamn och tillbaka till Revsudden igen, vidare till Borgholms gästhamn och in på stan.

Jag börjar verkligen trivas här i lugnet. Och den där kliande inre rastlösheten som alltid kom är som glömd. Efter grillning, bad-debut och Timo-check på TV4 har kvällen passerat den blå timmen. Allting är så stilla, tyst och fint. Och trots att dom närmaste två veckorna väntar med mera jobb har kroppen samlat ihop ett behagligt lugn. Jag tror minsann jag börjar bli en lugn, tryggare och väldigt säker person. Det känns som jag kan det jag ska, har kommit in i rollerna och alla sakerna som händer känns lika självklara att lösa som vilken självklarhet som helst. Den här sommaren är verkligen bra. Och bättre kommer det att bli.

Sommarlistan på Spotify, högsommar och uteserveringar

Vi tog alla vägarna genom stan, förbi Kattrumpan, gästhamnens uteserveringar och människor i båtarna längs kajen, med Mc-Donaldsglass vidare förbi ett fullsatt Byttan med livemusik och sommarstämning. Och tillbaka in till stan var Larmtorget lika fullt av folk som vanligt. I kväll var en sån där typisk sommarkväll där det stod juli stämplat mitt i luften, uteserveringarna glödde av folk och människorna likaså.

I helgen skulle det ha varit Strand både lördag och söndag, men sen finns alltid det där jobbet någonstans i vägen och dyker upp när man en gång inbillat sig lite ledigt. Och hur mycket man än försälskar sig i sommaren är det bara dagarna av ledighet man saknar. Det här med att hinna göra alla sakerna innan sanden i timglaset runnit ut, innan värmen är förbi och innan ruset tagit slut. Och nu är det lika bra att boka alla hotell, bocka av alla uteserveringar, konserter och fester direkt. På söndag tar vi Strand ändå och i veckan efter får uteserveringarna se oss lite mer. Det blir inte mycket bättre än så här, sommaren.

Sommarlistan på Spotify hittar du här

Från en värme till en annan

Rummen har fyllts av både mygg och värme. Nätterna blir längre och längre, timmarna med sömn färre och färre. Och temperaturen på jobbet ger svettköttlarna ingen vila. Längs Ängöleden och förbi grönskan vid vatttenkanten innan motorvägen, på väg till jobbet varje morgon med ögon som känns som stängda. Jag antar att jag får jobba på det här med att vakna innan lunch.

Det känns som det börjar bli ett problem med all stillastånde luft på jobbet när så många kunder klagar. Idag var ett bastu-pass, en fysisk insats utan andetag. Och hela tiden fullt upp. Ibland förstår jag inte hur jag hinner ta så många kunder mellan alla telefonsamtal, pappershögar och e-post-bombarderingar. Ibland känns det som alla papper skulle kunna sysselsätta mig från morgon till kväll utan paus. Jag är mycket, men verkligen ingen pappersmänniska. Och så länge man ändå är det finns bara en växel och det är högsta!

Har möjligen aldrig sett en snyggare outfit.

Nytt med Winnerbäck: En stannfågel ger sig av

Efter sanden mellan tårna och solen över oss några timmar i Långviken avslutade vi helgen med en kort sväng till Strand i Borgholm. Innann måndag ska börja med nya uppgifter, utmaningar och pappershögar fångade vi helgens sista timmar utomhus. Och jag har nog aldrig sett så lite folk på Strand under alla mina år som i kväll.

B-sidan av Winnerbäcks nya sommarsingel känns som väldigt mycket för-tidig-höst. Och trots att juli värmer mer för varje dag svalkar Winnerbäcks nya En stannfågel ger sig av riktigt, riktigt bra. Den 25:e juli hör vi honom live i Borgholm.

"Jag ska ingenstans / jag bara bryter lite is / och det sägs att allting vänder och det stämmer väl på sätt och vis /  när en stannfågel ger sig av"

Kylie Minouge, Byttan och sova under solen

Dom sömnslösa nätterna, den enorma värmen och fukten, den där längtan till en isande dusch mitt i natten har blivit till en vana. Och idag har jag inga förbestämda planer eller krav, bara lägga tid på sömnen under solen. Det är söndag. Och det känns som vilken dag som helst men inte söndag. Efter sommarglass i gästhamnen, promenader längs bryggorna och kajen, fotbolls-vm och extra dramatik och spänning blev det igår kväll både utetid och uteliv på Byttan. Och nu väntar den värmande solen på mig utanför.

Kylie Minogues nya är riktigt bra. Och se den galet snygga officiella videon här.

Espadrillos från Lexington

Snyggaste Espadrillosen kommer från Lexington, men var hittar man dom?

Sommaren, den bästa med Kent och solnedgång vid bron

Det finnns vissa dagar när kraften helt är slut. Och värmen som äter upp dig inifrån kommer med en längtan ut till friheten. I kväll sprang jag vägarna förbi Kullö ut mot Svinö och slingan intill Ölandsbron. Från stillastående luft på jobbet till en solnedgång längs kusten. Och överallt knott och mygg. Jag sprang på stigar igenväxta som snår och där vassen växt sig hög. På andra sidan vattnet låg båtarna still och någon annan försvann. Sommaren med kvällar som dessa är perfekta. Och längs strandkanten speglade sig kanoterna mot vattnet. Det är sjukt vad sommaren är skön. Och jag kommer alltid spara den där känslan.