Du är en större budskapsbärare än du tror


Om man slår samman alla världens "followers" av varandra bland sociala medier blir det svårt att räkna...

Människor älskar varandra, människor hatar varandra. Och där emellan finns händelser, uttalanden eller budskap som fastnar hos en annan människa. Lukas Modysson har några ord i bagaget som tidigare har fastnat hos mig. I en intervju för några år sedan, jag minns inte var, klassificerade han alla marknadsförare som samhällets största avskum. Samtidigt finns det en generalisering av att människor på konstsidan, journalister eller film- och musikskapare tenderar att politiskt ligga till vänster och markandsförare till höger inom den politiska ideologin. Ibland är det viktigare för människor att tillhöra en ideologi istället för en åsikt. Det visar också delvis Henrik Fexeus i sina tester där han får högerpolitker att säga att vänsterbudskap är precis vad dom förespråkar och samma omvända sak för vänsterpolitiker som säger sig förespråka det högerpolitiska, egentligen bara tack vare en slags manipulering med retoriska metoder. Idag finns det större möjligheter att sådana här generaliseringar flyter in i varanda - tack vare sociala medier. Och framför allt har vi alla blivit marknadsförare. Låt mig förklara.

En journalists syfte har genom historien varit att förmedla nyheter med hjälp av en mediekanal som till exempel radio, tv eller tidnignar. En marknadsförare har ofta ett syfte att hitta och välja budskap och målgrupp där strategier och selektering har en betydande påverkan när någonting ska förmedlas. Idag är sociala medier, som var människa känner till idag, väldigt betydande för båda. Framför allt jobbar journalister mycket med spridning nyheter och åsikter - genom sociala medier som exempelvis Twitter, Facebook, Youtube med flera, med flera. Idag använder sig journalister, politiker och marknadsförare av samma kanaler - och precis som du och jag. Spridningen av budskap som eskalerat till en helt annan bredd bland både mottagare och avsändare. Idag är journalister i större skala även marknadsförare - precis som du och jag. Marknadsföring är ett ord som fått en förändrad innebörd. Idag är vi alla en mycket större budskapsbärare än tidigare. Varje dag påverkar vi andra utan att tänka på det, oavsett vilket yrke eller utbildning vi har. Varje dag sprider vi miljontals budskap som vi inte ens tänker på att vi faktiskt gör. Och vem som läser det vi skriver har vi ingen större vetskap om. Tänker du på vad du säger eller skriver? Du är en större budskapsbärare än du tror!

Jacka från Ljung

Tillbaka i Kalmar efter en helg i Göteborg. Åhléns och NK har ett väldigt trevligt utbud och där finns ju till och med guldkorn på rea. Det brukar ju annars vara trist med rea, men köpte mig en jacka från Ljung med läderpatchar på armbågarna.



Ljung på Facebook.

Populär unisexsko från Carin Wester

Fastnade slaviskt för dessa kängor med lite klack [perfekt för en kort jävel som jag] från Carin Wester, men 41 tycktes vara slut överallt. Jag hittade bara den mönstrade versionen vilket kändes lite väl overkill. Bara att tacka Kompaniet för bra val av inköp när dom plötsligt fanns i rätt färg och storlek. Tror dom finns kvar i någon uddastorlek av den mönstrade varianten hos Carin Wester online till 70%. Kängorna är en unisexmodell och passar alltså båda män och kvinnor. Fantastiskt sköna är dom också.



Carin Wester på Facebook.

Familjen

En något konstig video med Familjen. Det var jag, som låten heter, är nog det bästa han har fått ihop, även om remixen på Tove Styrkes Million pieces också är ganska trevligt. Jag brukar annars ha lite svårt för sång på skånska, men det här är bra.  



Familjen på Facebook.

Guldfesten 2011

Jag gillar arrangemang som är till för att lyfta fram något positivt. Guldfesten handlar om att glädjas åt framgångsrika företag och personer som har gjort och gör något extra i regionen. I år är vi [EM Severins] med bland fyra utvalda som konkurrerar om Årets butik, nominerade av Svensk Handel och Kalmar City i ett arrangemang av Kalmar Kommun. Att arbeta kreativt, nyskapande och vara ett ekonomiskt stabilt företag är några grundförutsättningar för att prisas. Marknadsföring, service och tillgänglighet är andra faktorer som också spelar in. Vi hade nog haft störst chans på nästa års Guldfest eftersom det är i år det händer stora saker hos oss med en ny designavdelning och utbyggnaden med utemöbler. Hur som helst är det roligt att få vara med, återstår att se hur det går. Nästa lördag kommer nog se ut ungefär som nedan, plus en hel del människor, artister och priser av olika slag!



Guldfesten på Facebook.

Tid till eftertanke [klicka på bilden]


Uniforms for the dedicated

Dom gör en del fina saker på Uniforms for the dedicated. Jag skrev om dom för någon månad sedan här och lyfte fram deras musik tillsammans med Ram Di Dam. Den här tröjan är ju riktigt trevlig, gärna i en storlek upp och lite oversize. Om någon vet var den kan finnas i den här vita färgen är det bara att hojta till, har nämligen bara sett en blå variant på senare tid.   



Uniforms for the dedicated på Facebook.

Patrick Wolf

Fick ett tips med nytt från Patrick Wolf. Det här verkar vara hans mest luftiga och mest lättsamma hittills även om fler och fler låtar varit mindre experimentella på senare år. Och det är här riktigt bra. Time of my life låter bäst av det nya som finns ute, längst ner även The City. Klicka på play under respektive bild för att lyssna på låtarna från kommande Lupercalia.







Patrick Wolf på Facebook.

Ge mig semestertips

Jag tänkte tjuvstarta sommaren med en semester i vår. Och jag ska vara ledig 11 dagar. Till dess ska jag bota min flygrädsla och övertyga någon eller några att göra mig sällskap. Eftersom det årligen blir Mallorca med familjen kanske det kan passa med ett miljöombyte någon annanstans för en gångs skull. Var har du dina bästa semesterminnen ifrån? Var är dina bästa resemål? Jag struntar i om det finns berg att klättra i, det går före med sol och bad, brett butiksutbud [gärna en större stad i närheten] och bra restauranger, caféer och pubar. Det låter återigen som... Palma, men nu ska det bli ett ombyte. Och tänk på att en flygrädd inte åker till Thailand. Max 5 timmar bort, annars avlider jag av panik. Inga månlandingar till avstånd för mig inte. Kom med förslag!
 

Följ mig på Twitter [klicka på bilden]


Lykke Li sjunger Fugees + kommande Sadness is a blessing

Liveupptagning med Lykke Li från kommande skivan. Först en cover på Fugees gamla megahit Ready or not [låter mindre bra], sedan 50 sekunder fram i klippet ett kort spår från kommande album - låten Sadness is a blessing. Det låter grymt lovande. Det här kommer att bli ett av årets album känns det som. Klicka på play under bilden för att lyssna. 




Lykke Li på Facebook.

T-shirt

T-shirts från Fifth Avenue Shoe Repair är för det mesta riktigt trevliga. Märkesvaror är ofta lite före i trender och därför känns dom klart hetare på rea än andra "vanliga" överblivna restlager. Just nu finns denna t-shirt i tre färger till halva priset hos Fifth Avenue Shoe Repair. Ljusgrått till sommaren mot solbränd hy blir ju så klart alla tiders.





Fifth Avenue Shoe Repair på Facebook.

Gör din egen klädhängare

Koperia Alice Rosignolis klädhängare och gör en själv. Dessutom är den snygg med ett samlat gäng galgar hängade i taket. Det är inte svårare än att skruva ur krokhakarna i galgarna och ersätta dom med ett snyggt grövre rep, förslagsvis en textilkabel i valrfri färg [sågs på dammsugare förr i tiden] eller telefonsladd. Varför inte hänga den i  kroken vid takets lamputtag? Och kanske till och med tillsammans med en Quattro lampa ovanför som belyser din hemmagjorda klädhängare? Ett tips som kanske allra mest passar i ett tjejrum, men ett gäng t-shirts eller skjortor för killar ska nog kunna bli snyggt också. Maila mig din bild på ditt egna verk!






A smash hit!

Magiskt bra med Martin Solveig & Dragonette, här extra lång musikvideo med skådespelande, namndropping av ingen mindre än Björn Borg och tennismatch mot Bob Sinclar. Roligt, snyggt och framför allt en riktigt bra låt!



Martin Solveig på Facebook.

Mormor by Normann Copenhagen

Jag satt på jobbet och ströläste om Royal- och Norrman Copenhagens berg- och dalbanor i tidningen Design & Interiör. För att återigen försöka bli riktigt stora och bli ett större namn igen har man strukturerat om sig till en yngre målgrupp och jobbar mycket hårdare med strategival av mediekanaler och sedan framförallt sociala medier. Jag såg serien Mormor av Gry Fager för Normann Copenhagen och kände fingrarna i tanken klicka på gilla-knappen. Idag har Normann Copenhagen, som gjorde sig kända genom en billig omonterad variant i 69 delar till den välkända PH-lampan Kotten [idag med ett pris runt 72 000 kr], till och med en del snygga kompletteringsmöbler. Mormor-serien finns i underlinjerna Blå och dom två vitmönstrade Struktur och Ribb.



Normann Copenhagen på Facebook.

Timo Räisänen

En ung Timo Räisänen under tiden i Her Majesty. Och det blev så mycket bättre när Timo Räisänen tog över mikrofonen från Måns Jälevik. Fortfarande flera år efter att den kom ut är Cut me det bästa som Timo har varit inblandad i [dock i hård konkurrens med Outcast och Don't let the devil ruin it all]. Klicka på play under bilden för att lyssna på låten.




Timo Räisänen på Facebook.

Våga vägra böcker

Hur häftig är inte denna hylla? Primo quarto från Saba Italia finns i en högre golvmodell eller mindre vägghängd. Det svåraste med en hylla är att få den snygg när den är fylld. Det känns som Primo quarto bara blir snyggare ju mer den fylls. Skulle med tacksamhet placeras i mitt framtida hem. Däremot vet jag inte vad jag skulle fylla den med eftersom jag fortfarande inte har läst en enda bok i hela mitt liv utanför skolans gränser. Finns det något drygare än att plåga sig igenom en bok när en film tar cirka 90 minuter?



Jag läser inga böcker [sida] på Facebook.

Vacker & sensuell glasögonreklam

Psykedeliske artisten Devendra Banhart visar tillsammans med flickvännen Rebecca Schwartz upp sig i en riktigt fin glasögonreklam för Oliver Peoples. Vacker, utmärkande och som ska vara på gränsen till lätt provokativ med sina sensuella, nakna och luxiösa miljöer, tycker dock inte den provocerar någonting. Se även dom riktigt fina kampanjbilderna med paret. Jag blev mest förvånad av att Banhart inte längre har kvar sitt långa hår och inte längre ser ut som en hippie. Det exklusiva budskapet går fram på ett vackert sätt. Trevlig reklam. Och bågarna är dessutom riktigt, riktigt snygga.



Oliver Peoples på Facebook.

Elton Johns Tiny dancer i dansversion

Ett långt segt 2-minutersintro. Och sen börjar det. En av Elton Johns bättre låtar i en cover av Marco Demark  & Casey Barnes remixad för ett dansgolv. Lovely. Klicka på play under bilden för att lyssna här, eller på bilden för länk till Spotify.




Marco Demark på Facebook.

Knöligt

Skjorta från Song for the mute där knapparna sitter lite för tätt. Dom lite udda vecken blir riktigt snyggt. Hade gärna fått sin plats i min garderob, verkar dock inte finnas i kalla Sverige än.



Song for the mute på Facebook.

Allt eller inget

Lediga dagar, tid att göra saker man aldrig annars hinner. Och tid att göra ingenting. Varje ledig dag, varje tillfälle att försöka göra både allt och ingenting, är alltid en balans mellan samvete och nyttokänsla. Vi vill sova ut samtidigt som vi vill stiga upp tidigt och få saker gjort. Varför är lediga dagar alltid en dubbel känsla? Varför är lediga dagar en käftsmäll mot antingen eller? Själv vill jag hinna sova ut. Och när jag har sovit ut smyger sig känslan av dåligt samvete upp som ett hot med få-det-att-hända-livet. Fan vad bra det vore om man kunde städa, handla, träna, äta och köra bil i sömnen. Helst allt på en och samma gång. Går det?

Tjenare mannen!

Dags för Ove Sundberg och Solsidan på TV4 igen. Dags för det enda programet som man egentligen har sett någorlunda följsamt sedan... hm, Rederiet? Söndag klockan 20:00 hör vi Ove Tjenare mannen Sundberg igen. Bänka er då, det gör jag!



Solsidan på Facebook.


Lookbook Lagom S/S 2011

Bilder från kollektionen våren och sommaren för Lagom. Jag gillar det skarpt. Den extremmönstrade kavajen är lite fulcool. Jag hade aldrig burit den men på rätt personlighet kan det nog vara snyggt. Linnena däremot och skjortan med vecken på bröstfickan eller kavajen med den udda knappningen faller mig i smaken. Det finns några tröjor också som såg kanon ut, men nu är det ju längre och halvtunna tröjor med vidare hals och upprullade armar överallt. Nu väntar vi bara in sommaren då. Lite lagom så där!




Lagom på Facebook.

Britney Spears nya

Nya Hold it against me med Britney Spears är här. Och det hade kunnat vara en ganska bra låt, men man vill att det ska vara både en radiovänlig och catchy låt samtidigt som den är fylld med beats för att passa ett dansgolv. Det blir så trist, så platt och rationellt. Jag antar att det kommer att komma flertalet remixer och några lär vara lite bättre än det här, nu lyser bara refrängen till någorlunda nivåer och det räcker inte långt. Jag ger den 4 Ingvar av 10 möjliga.



Britney Spears på Facebook.

Det finaste rummet

Jag tycker det här är ett helt fantastiskt rum. Atmosfären med det äkta trägolvet och kontrasterna mot dom ljusa väggarna, det lätt skrynkliga linnetyget på fåtöljerna och framför allt dom randiga stolarna i blått som ger sån harmoni! Det är inrett så att jag aldrig skulle vilja gå ut ur rummet,  det är avslappnat och tidlöst snyggt. Och så är det alltid plus med en öppen spis. Bilden är hämtad från Hotel & Restaurang J i Nacka Strand, ett designhotell med influenser från Americas Cup, skandinavisk enkelhet, New England-stil och havet, allt i vitt, blått och rött. Kolla in bilderna och videon på hemsidan eller Facebook, verkligen fint. Jag vill dit!



Hotel & Restaurang J på Facebook.


Mads Mikkelsen | David Hellenius | Dagarna musikvideon

Det här är så fantastiskt roligt! David Hellenius måste ju vara bland dom roligare i det här landet. Jag gillar inslaget när David Hellenius i Hellenius Hörna ringer upp Fritidsresor och vill boka en resa. Ett gott skratt förlänger livet!





Hellenius Hörna på Facebook.

Skjorta från Lagom

Jag var förbi Selvage och införskaffade mig en vit skjorta från Lagom med synliga detaljsömmar. Det är tydligen artisten Daniel Adams-Ray som var med och startade Lagom. En annan oväntad del är att han är kenyan. Man lär sig något nytt nästan varje dag!



Lagom på Facebook.

Lykke Li slår igenom nu

Helt färskt med Lykke Li. Och I follow rivers är utan tvekan hennes bästa hittills. Klart det här blir det riktigt stora genombrottet. Det är helt fantastiskt bra och säkert något man nämner bland årets bästa låtar 2011, jag ger den 9 Ingvar av 10 möjliga!

 

Lykke Li på Facebook.


Tröja

Ser lovande ut, lång och tunn tröja med snedskuren kant. Perfekt för en slö och lång kväll på sommaren när solen har gått ner. Och det är inte så värst många månader till dess, tiden går fort. Tröjan kommer från Asos Black.



Asos på Facebook.

Göteborg sjunger Beyoncé

Montt Mardie gjorde succé när han översatte Halo till svenska, sedan gjorde världseliten livetolkningar världen över, framför allt för Haiti-katastrofen. Nästa svensk att göra cover på Beyoncé är CEO som också gör Halo, fast i en klart annorlunda version. Jag tycker det kommer närme islands storheter Sigur Rós. Vad tycks? Själv gillar jag det och ger den 8 Ingvar av 10 möjliga.

 

CEO på Facebook.

Retromöbler

Det här är så fantastiskt snyggt. Och även om jag aldrig skulle släppa in en lädersoffa i mitt hem får modellen 10 Ingvar av 10 möjliga. Jag skulle självklart valt den i tyg eller dinamica och annan färg. Det är två saker som är bannlyst i mitt nuvarande och alla framtida hem - läder och svarta möbler [det betyder inte att de är fult]. Soffan heter Noite Escure och kommer från & Then Design. Om ni kollar hemsidan är soffan Tilly också riktigt snygg med flera markerande knappar i rygggen, speciellt utförandet på startsidan. Retromöbler, stilmöbler och klassiska linjer kommer snart att öka bland heminredning. Äntligen.



& Then Design på Facebook.

Salem al Fakir

Om hälften av Salem al Fakirs låtar inte skulle låta som mesiga hemmabyggen och demoinspelningar skulle han kunna vara riktigt bra. Det bästa han har gett ifrån sig är upptempolåtar och framförallt när andra har gjort remixer på hans låtar, som Split my personality och It's true. Ge pojkstackarn en riktigt producent och spela in lite dansversioner. Det kan ju låta så här bra som nedan!



Salem al Fakir på Facebook.

Det tjugoåttonde varvet på livets cykel

Den där driften som ska tala om vad man ska bli när man blir "stor". Och den där tanken som alltid finns där men egentligen heller aldrig försvinner fast den inte används. Jag har kanske aldrig haft en djupare tanke på var jag befinner mig, var jag har varit eller var jag är på väg. Kan man över huvud taget bestämma sin framtid? Jag tror inte mer på än att man kan påverka den, aldrig förutspå den. Det kommer alltid händelser som drastiskt kan förändra det levnadssätt som råder. När vi dessutom lever tillsammans i en samtid där omvärlden ständigt både påverkar och förändrar oss, med trender, teknisk utveckling, känslor och hudra tusentals andra miljoner aspekter finns det ingen anledning att fästa blicken fyra eller tjugofyra år framåt i tiden. Om jag går tillbaka två, fyra, eller åtta år i tiden minns jag inte ens hur jag fungerade i alla tankebanor. Det enda jag kan känna klart är att erfarenheten har betydelse och att lärdomarna från en äldre generation genom hela livet ofta ändå har varit rätt. Det slog mig häromdagen att om man levt efter dom förutsättningar våra föregångare hade önskat hade jag idag varit mer nöjd med min historia då? Det svaret jag kom fram till var att i många fall skulle ett "ja" stämma bra överrens med min känsla, konstigt nog.

Vi männsikor lever i nuet. Och det är också möjligt att man som yngre har en ännu större benägenhet att leva i nuet och därav också leva det livet på ett starkare sätt. Det där utforskande stadiet, lärdomslivet som innebär att misstag ska begås, att man ska få känna på felen och ha dom med sig i fortsättningen på resan genom livet. Är det drifterna som förändras genom livet? Är det tröttheten på att göra fel, tryggheten eller förnuftigheten som styr starkare än dom oerfarna felstegen? Jag kan minnas tider som det aldrig fanns någon vikt i att kunna saker, lära sig var bara ett ont måste utan nytta, man gjorde sin plikt efter den uppfostran som var, det fanns istället saker som var av större vikt. Som till exempel att leva i nuet. Strunta i bekymmer, strunta i att tänka på framtid för det gick aldrig förutspå ändå, inga val, inga förväntningar eller några milstolpar längre fram i livet som lyste. Och plötsligt idag är begäret av att kunna saker det enda som egentligen har någon större betydelse när det handlar om drifter. Kunskap. Och en respekt för föregångare och yrkeskunannande. Det är när man ser sina egna paralleller som små saker får en att inse att man egentligen bara för några år sedan var väldigt liten. Och när jag åter går igenom samma sak om tio år på samma sätt är jag formodligen fortfarande liten idag i förhållande till vad jag är vid den tiden. Undrar vad driften är då?

Parfym

Den senaste från Jean Paul Gaultier, Terrible, är nyinflyttad hos mig. Fast fortfarande är det här vinnaren i mitt badrumskåp.  



Jean Paul Gaultier på Facebook.


Cee Lo Green

Cee Lo Green från bland annat Gnarls Barkley har gjort en cover på Band of Horses. Och den knäcker!



Cee Lo Green på Facebook.

Carl Malmsten made me to do it

Studenten David Ericssons examanesarbete med namnet Carl Malmsten made me to do it. Tycker det finns en viss charm i dom, dock ingenting jag skulle vilja ha hemma. Ibland syns det att det är studenter som ligger bakom vissa skapelser, snyggt men sällan gångbart. Det finns nog ofta massvis med bakgrundaspekter som studenter ska utgå ifrån, men jag tror nog sällan man räknar med en specifik mottagare, som på en riktig marknad?






Death to my hometown




Logh på Facebook.

Superstructure

Jag fastnar lätt för saker som är svåra, som Superstructure av Björn Dahlström för De Nord/David Design. Det är mer en skulptur än möbel. Jag tvivlar på att det finns någon vidare komfort i, dessutom kräver den yta för att den ska få en lagom plats för ögat. Jag tänker en plats med en stora glaspartier mot havet, högt i tak, vitt golv, öppen spis och fårskinn. Nu har jag tipsat en leverantör om att ta fram ett blått fårskinn för en sommarkollektion. Se det framför dig, ett blått fårskinn på stolsryggen. Perfekt.

Björn Dahlström design på Facebook.

Weekday

För den som bor i någon av Sveriges fyra största städer är det bara att knalla in på närmsta Weekday och köpa  denna fina unisextröja. Den kostar just nu bara hälften mot innan. Som kille tycker jag man ska bära den utan nåt under, har man snygga nyckelben ska dom synas lite lätt. Dessutom är det inte snyggt att visa t-shirt med mindre ringning under en större halsringning.


Efterklang

Modern drift med det danska bandet Efterklang en sån där typisk eftersläntare som skulle ha platsat på en årsbästalista, men man hör den för sent. Så där nordiskt snyggt och modernt. Danmarks svar på norska Röyksopp eller isländska Sigur Rós. Volume up!



Efterklang på Facebook.

En lysande trådrulle

Så enkelt, så udda och snyggt. Jag tycker visserligen den är ganska svårplacerad eftersom den är så smal. Att hänga några stycken i serie ovanför sängbordet, i fönstret eller ett rumshörn skulle kunna bli snyggt. Lampan heter Tarae och görs av Design Virus.


Manlighet förpackat i design

Det här med att paketera produkter snyggt ska inte underskattas. Jag skulle kunna köpa vad som helst från groomingföretaget Portland General Store bara på grund av hur dom förpackar sina varor. Det finns exempelvis dofter från whiskey, tobak och skog till congnac och kardemumma blandat på olika typer av produkter för bland annat rakning, parfymer och lotions. Ta det klassiska exemplet med Absolut Vodka om förpackningens betydelse. Vi människor tar 60-80% av våra beslut i butiken. Och 60% av inköpen grundar sig i förpackningens utseende. När du väl står där framför hyllan tar du i snitt 12 sekunder på dig för ett beslut.

Trender inom förpackningar går åt det personliga som ska få kunden "närmre" produkten, klimatsmarta och miljövänliga emballage med lång livslängd, vilket innebär att det ska finnas ett användningsområde efter att det har öppnats. Och till sist ett bloggtips där du till exempel kan se reslutat från ett projekt om minmalistisk förpackningsdesign av världsledande varumärken, så har du till exempel aldrig tidigare sett Red Bull.

 

Portland General Store på Facebook.

Fakta.

Varje kvinnas våta dröm

Groteskt. Fult. Och antagligen varje kvinnas våta dröm. Det här badkaret från Sicis bör väl vara badrummets motsvarighet till en walk in closet - varje kvinnas första dröm. Det är nog bara att inse att vi män numer endast kommer i tredje hand som bäst. Vilken kvinna gillar inte det här? Numer behöver man inte ens vara snygg för att komma före i kön, men det kan vi väl bjuda på hehe!
 



Sicis på Facebook.

Kavaj

Kavaj från Unconditional utan traditionell krage eller knappning. Den är A-formad med större vidd/öppning över magen än bröstet. Och kragen är bara markerad med en sömm istället för en vanligt vikt sådan. Gillas skarpt.





Unconditional på Facebook.

Norah Jones + Belle & Sebastian

Har aldrig riktigt förstått mig på monotoniska och normalt tråkiga Norah Jones. Här tillsammans med Belle & Sebastian blir det dock riktigt bra. På den nya skivan gästas hon bland annat av Foo Fighters, Outcast, M Ward, Dolly Parton och Q-tip.



Norah Jones på Facebook.

Vi har mycket att lära av andra kulturer

Det är lätt att bli förblindad av det man dagligen ser. Och det som finns runt omkring tar vi lätt för vana att det är tillräckligt bra. Vi gör det som krävs, sällan mer. När jag går över gatustenarna i stan och tar intryck av skyltfönster, butiker och dom koncept jag ser och känner till får jag känslan av att allt är typiskt svenskt. Det är enhetligt och den fina arkitekturen som vi har i vår stad är vackert bevarad. Det som finns inuti denna arkitektur är däremot en form av företagskulturer som för oss är helt självklar. Och trots att vi har ett relativt integrerat samhälle med många företagare som har ursprung från andra länder [och samtidigt både inhemska och internationella kedjor] kan jag egentligen inte se annat än en svensk tradition på andra sidan företagsfasaderna. Vi har mycket att lära av andra kulturer. Och vi har också mycket att ta inspiration ifrån och implementera i våra företag.

Jag gillar Mallorca. Palma är en fantastisk stad med en bevarad äldre arkitektur, imponerande byggnader som trots sitt vackra utsmyckande kan se slitet ut. I varje byggnad med ett trasigt yttre finns det i dom flesta fall en fantastisk interiör, ofta modern, som skapar en hård konstrast mellan förväntningar och upplevelser. När man går in i restauranger, butiker eller barer skapar det här härliga upplevelser. Varje gång jag besöker Palma imponeras jag av flera saker. Och varje gång jag upptäcker något nytt växer det funderingar på varför vi saknar det här i Sverige. Det finns så mycket inspiration. Det finns så många idéer som är väl värda att testa här hemma för skapa ett unikt koncept, en tydligare profiliering och möjligheter till ett mervärde för att kunna vinna fler kunder. Det går självklart inte jämföra det med arkitektur länder emellan, men det finns däremot så mycket annat. Låt mig ta några exempel.

Det är mycket vanligt att du på barer, caféer och restauranger möter en väldigt välklädd personal. I flera fall är personalen klädd i svarta kostymbyxor, vit skjorta med svart fluga och gördel. Och det behöver inte vara ett exklusivt ställe för att det här ska vara verklighet. Och var du än går beställer du inte vid en kassadisk, betalar inte i förskott eller går i efterhand inte till kassan och betalar - utan all service sker alltid vid bordet. En enkel och utmärkande service. I Sverige har vi i modern tid, förutom på våra restauranger, sällan använt oss av det här. Vår grannstad Växjö har dock ett café i närheten av centralstationen som jobbar med det här konceptet. Och det räcker att ha besökt det en gång, sen glömmer du det aldrig just på grund av att servicekonceptet skiljer sig mot vad vi normalt är vana vid.

Det är också mycket vanligt att tandläkare jobbar med ett helt annat tänk av lokalisering. I Sverige döljer sig allt som oftast våra tandläkare några våningar upp eller i en grå och anonym byggnad. I Palma ser du ofta från gatan rakt in till tandläkarstolen och det dagliga arbetet på markplan. Att jobba med kliniker som skyltfönster, inte nödvändigtvis på A-lägen i dyra lokaler, men där trafiken finns, där människor passerar är mycket vanligt. Vilken marknadsföring! Och hur lätt glömmer du den kliniken inför nästa behov av tandvård?

Cappuccino Café är en spansk cafékedja som sakta men säkert växer sig in på medvetna platser, framförallt på Mallorca men även några andra färre geografiska lägen. Det som utmärker Cappuccino Café är att dom följer en linje som innebär att lokalen är kärnprodukten med det visuella som den innovativa driften, fantastiskt inredda caféer och uteserveringar som gör att du förväxlar hjärta och hjärna och får en aha-upplevelse du aldrig tidigare upplevt. Färger, harmonier och möbler och det genomtänkta konceptet gör att du mer än gärna betalar några kronor extra för kaffesorterna och dom övriga produkterna, givetvis håller deras varor också mycket hög klass. Här har man jobbat med rekvisita för att skapa en visuell känsla av var du befinner dig. Det senaste tillskottet förflyttar dig tillbaka till en historisk tygaffär, där hyllor istället för synliga väggar pryds med metervaror och trådrullar i färger som får hjärtat att slå långsammare, jordnära toner som tillsammans med egenkonceptuerad stillsamm musik förvandlar dom specialritade möblerna till det mesta bekväma och vackra ting du utlämnad själen åt. Cappuccino Café bygger på visuella upplevelser. I Kalmar har vi det närmsta i Kullzénska caféet som har en visuell upplevelse med en gammal stil i bevarat ursprung. Visuella koncept kan självklart vara väldigt varierande. Det finns alltid några enskilda som är duktiga med det visuella men hur är det med kedjor som finns representerade på flera platser? Och dom enskilda är ofta få.

Det jag vill komma till är att det finns massor av idéer och möjligheter att finna i andra kulturer. För att särskilja sig och kunna hitta sin profiliering finns det tusentals möjliga vägar att gå, men alltför ofta saknar alltför många den viljan eller det modet.

Sovrummet

I veckan började jag på en egen huvudgavel. Det är dags för att få sovrummet hundra procent klart. Nu väntar jag bara på att Sunday-lamporna som jag har beställt från Northern Lighting [ny leverantör hos oss] ska komma. Och då ska dessa fästas på var sida om den höga och ordentligt breda gaveln. Sedan ska jag hitta några ljuslyktor med värmeljus att fästa på gaveln. Jag tror även att dessa flöten kommer att göra sig bra. Det är så enkelt att hitta på något eget och kreativt. Det skulle säkert också bli snyggt att fästa det här, eller det här på en gavel. Inspirationen kom från denna bilden. Nedan nya sängkläder från Mille Notti, jag valde dock den ljusblå färgen som på örngotten. Om det är manligt med motiv av rosor? Självklart! Jag sätter standarden och den är blå!



Mille Notti på Facebook.

Att googla & youtuba Lasse Berghagen

Jag trodde nog aldrig att jag någonsin skulle söka efter Lasse Berghagen på Youtube och Google. Och inte heller att han skulle ligga i listan över mest spelade på Spotifykontot. Trots att hjärnan någonstans vill blockera namnet gillar jag ändå den här tolkningen riktigt mycket. Om det hade varit folkfavoriten Lars Winnerbäck som låg bakom den här låten vore säkerligen oddset att det skulle bli årets låt på Grammisgalan runt 4,05 skulle jag gissa på. På namnlänkarna har ni både Petters och Berghagens studioversioner.

 

Så mycket bättre på Facebook.