Vi har mycket att lära av andra kulturer

Det är lätt att bli förblindad av det man dagligen ser. Och det som finns runt omkring tar vi lätt för vana att det är tillräckligt bra. Vi gör det som krävs, sällan mer. När jag går över gatustenarna i stan och tar intryck av skyltfönster, butiker och dom koncept jag ser och känner till får jag känslan av att allt är typiskt svenskt. Det är enhetligt och den fina arkitekturen som vi har i vår stad är vackert bevarad. Det som finns inuti denna arkitektur är däremot en form av företagskulturer som för oss är helt självklar. Och trots att vi har ett relativt integrerat samhälle med många företagare som har ursprung från andra länder [och samtidigt både inhemska och internationella kedjor] kan jag egentligen inte se annat än en svensk tradition på andra sidan företagsfasaderna. Vi har mycket att lära av andra kulturer. Och vi har också mycket att ta inspiration ifrån och implementera i våra företag.

Jag gillar Mallorca. Palma är en fantastisk stad med en bevarad äldre arkitektur, imponerande byggnader som trots sitt vackra utsmyckande kan se slitet ut. I varje byggnad med ett trasigt yttre finns det i dom flesta fall en fantastisk interiör, ofta modern, som skapar en hård konstrast mellan förväntningar och upplevelser. När man går in i restauranger, butiker eller barer skapar det här härliga upplevelser. Varje gång jag besöker Palma imponeras jag av flera saker. Och varje gång jag upptäcker något nytt växer det funderingar på varför vi saknar det här i Sverige. Det finns så mycket inspiration. Det finns så många idéer som är väl värda att testa här hemma för skapa ett unikt koncept, en tydligare profiliering och möjligheter till ett mervärde för att kunna vinna fler kunder. Det går självklart inte jämföra det med arkitektur länder emellan, men det finns däremot så mycket annat. Låt mig ta några exempel.

Det är mycket vanligt att du på barer, caféer och restauranger möter en väldigt välklädd personal. I flera fall är personalen klädd i svarta kostymbyxor, vit skjorta med svart fluga och gördel. Och det behöver inte vara ett exklusivt ställe för att det här ska vara verklighet. Och var du än går beställer du inte vid en kassadisk, betalar inte i förskott eller går i efterhand inte till kassan och betalar - utan all service sker alltid vid bordet. En enkel och utmärkande service. I Sverige har vi i modern tid, förutom på våra restauranger, sällan använt oss av det här. Vår grannstad Växjö har dock ett café i närheten av centralstationen som jobbar med det här konceptet. Och det räcker att ha besökt det en gång, sen glömmer du det aldrig just på grund av att servicekonceptet skiljer sig mot vad vi normalt är vana vid.

Det är också mycket vanligt att tandläkare jobbar med ett helt annat tänk av lokalisering. I Sverige döljer sig allt som oftast våra tandläkare några våningar upp eller i en grå och anonym byggnad. I Palma ser du ofta från gatan rakt in till tandläkarstolen och det dagliga arbetet på markplan. Att jobba med kliniker som skyltfönster, inte nödvändigtvis på A-lägen i dyra lokaler, men där trafiken finns, där människor passerar är mycket vanligt. Vilken marknadsföring! Och hur lätt glömmer du den kliniken inför nästa behov av tandvård?

Cappuccino Café är en spansk cafékedja som sakta men säkert växer sig in på medvetna platser, framförallt på Mallorca men även några andra färre geografiska lägen. Det som utmärker Cappuccino Café är att dom följer en linje som innebär att lokalen är kärnprodukten med det visuella som den innovativa driften, fantastiskt inredda caféer och uteserveringar som gör att du förväxlar hjärta och hjärna och får en aha-upplevelse du aldrig tidigare upplevt. Färger, harmonier och möbler och det genomtänkta konceptet gör att du mer än gärna betalar några kronor extra för kaffesorterna och dom övriga produkterna, givetvis håller deras varor också mycket hög klass. Här har man jobbat med rekvisita för att skapa en visuell känsla av var du befinner dig. Det senaste tillskottet förflyttar dig tillbaka till en historisk tygaffär, där hyllor istället för synliga väggar pryds med metervaror och trådrullar i färger som får hjärtat att slå långsammare, jordnära toner som tillsammans med egenkonceptuerad stillsamm musik förvandlar dom specialritade möblerna till det mesta bekväma och vackra ting du utlämnad själen åt. Cappuccino Café bygger på visuella upplevelser. I Kalmar har vi det närmsta i Kullzénska caféet som har en visuell upplevelse med en gammal stil i bevarat ursprung. Visuella koncept kan självklart vara väldigt varierande. Det finns alltid några enskilda som är duktiga med det visuella men hur är det med kedjor som finns representerade på flera platser? Och dom enskilda är ofta få.

Det jag vill komma till är att det finns massor av idéer och möjligheter att finna i andra kulturer. För att särskilja sig och kunna hitta sin profiliering finns det tusentals möjliga vägar att gå, men alltför ofta saknar alltför många den viljan eller det modet.

Kommentarer
josefine

Hej!

Sorry för segt svar! Hoppas allt är bra! :)

Kram!

2011-01-02 @ 17:36:34
URL: http://pinksnow.blogg.se/
victoria

sv; haha, ber så hemskt mycket om ursäkt om min rubrik lurade dig ;) hoppas du fått en bra start på året :)

2011-01-02 @ 23:31:07
URL: http://lifeofvictoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback