Du är en större budskapsbärare än du tror


Om man slår samman alla världens "followers" av varandra bland sociala medier blir det svårt att räkna...

Människor älskar varandra, människor hatar varandra. Och där emellan finns händelser, uttalanden eller budskap som fastnar hos en annan människa. Lukas Modysson har några ord i bagaget som tidigare har fastnat hos mig. I en intervju för några år sedan, jag minns inte var, klassificerade han alla marknadsförare som samhällets största avskum. Samtidigt finns det en generalisering av att människor på konstsidan, journalister eller film- och musikskapare tenderar att politiskt ligga till vänster och markandsförare till höger inom den politiska ideologin. Ibland är det viktigare för människor att tillhöra en ideologi istället för en åsikt. Det visar också delvis Henrik Fexeus i sina tester där han får högerpolitker att säga att vänsterbudskap är precis vad dom förespråkar och samma omvända sak för vänsterpolitiker som säger sig förespråka det högerpolitiska, egentligen bara tack vare en slags manipulering med retoriska metoder. Idag finns det större möjligheter att sådana här generaliseringar flyter in i varanda - tack vare sociala medier. Och framför allt har vi alla blivit marknadsförare. Låt mig förklara.

En journalists syfte har genom historien varit att förmedla nyheter med hjälp av en mediekanal som till exempel radio, tv eller tidnignar. En marknadsförare har ofta ett syfte att hitta och välja budskap och målgrupp där strategier och selektering har en betydande påverkan när någonting ska förmedlas. Idag är sociala medier, som var människa känner till idag, väldigt betydande för båda. Framför allt jobbar journalister mycket med spridning nyheter och åsikter - genom sociala medier som exempelvis Twitter, Facebook, Youtube med flera, med flera. Idag använder sig journalister, politiker och marknadsförare av samma kanaler - och precis som du och jag. Spridningen av budskap som eskalerat till en helt annan bredd bland både mottagare och avsändare. Idag är journalister i större skala även marknadsförare - precis som du och jag. Marknadsföring är ett ord som fått en förändrad innebörd. Idag är vi alla en mycket större budskapsbärare än tidigare. Varje dag påverkar vi andra utan att tänka på det, oavsett vilket yrke eller utbildning vi har. Varje dag sprider vi miljontals budskap som vi inte ens tänker på att vi faktiskt gör. Och vem som läser det vi skriver har vi ingen större vetskap om. Tänker du på vad du säger eller skriver? Du är en större budskapsbärare än du tror!

Kommentarer
Eleonore

Bra skrivet Kalle!!

2011-01-31 @ 21:02:36
URL: http://lifebyeleonore.blogg.se/
Lisa

lukas moodyson är ju grym och bra skrivet du. :)

2011-02-01 @ 00:07:55
URL: http://popflickan.blogg.se/
Kim

Hej Kalle!



Skönt inlägg, både träffsäkert och tänktvärt!



Keep it up!

2011-02-01 @ 01:28:02
URL: http://www.kimdenzler.com/blogg
Lena

Ja, visst är Ipad genialisk? :)



Ha en bra dag :)

2011-02-01 @ 09:59:46
URL: http://www.mrssaifa.com
anna

Väldigt bra inlägg, intressant!

2011-02-01 @ 14:07:33
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Clara

cool blogg xd

2011-02-05 @ 19:57:18
URL: http://byclaraa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback