Ett kvartersbryggeri runt hörnet


Så här såg bryggeriet ut förr i tiden när det var ett tunnbinderi

Jag vet inte om det är någon slags samhörighet till där man bor eller om det handlar om en fix sak, men Ängölen från Ängö Kvartersbryggeri känns lite som sommarens mest oväntade fluga (kanske att ta i men populärt är det i vilket fall som helst). Än serveras det bara på några få ställen i Kalmar, men det verkar som att det framöver kommer att säljas på fler ställen samt Systembolaget. Och slutsålt blev det direkt på bland annat Helen & Jörgens. Till Lilla Puben var det kö hela fredagen och människor i kön tjatade om detta Ängöl, eftersom det verkade vara den enda puben som träffat rätt i populäritet.

Det känns lite kul och annorlunda. Det hade varit väldigt fint med en liten kvarterspub i Kalmars mysigaste bostadsområde med Ölandsbron som siluett, eller gårdsförsäljning, men ges det nog aldrig tillstånd till? Hur som helst är det i alla fall roligt att någon vågar prova och att det uppenbarligen uppskattas. Tänk lite som Danmark med sina egna små bryggeripubar. Hur skulle det smaka? Se inslaget längre ner som sändes i SVT.




Så här ser det ut idag



Glömde jag berätta hur det smakar? Förvånansvärt riktigt bra!

Kommentarer
Marcus Å

Intressant inlägg! Skulle jag komma ner till dig någon gång bara måste vi besöka detta! :)

2010-08-10 @ 16:21:31
URL: http://slipsens.se
pelle

Springer jag någon gång på "Ängölen" så kommer jag köpa en flaska och be alla andra köpa också. Samt hänvisa till min goda källa - Kalmar-Kalle.



;)

2010-08-10 @ 21:35:56
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback