Mellan effektivitet och erfarenhet, gammal eller ung i butik?

Den där inställningen och lusten blir alltid lite svårare när solen är större än någonsin. Och det kändes som hela bröstkorgen och huvudet vred sig flera varv av obehag när jag kom tillbaka till jobbet efter fyra dagars ledigt. Ofantliga högar med papper, försvunna leveranser och semesterfirande kollegor gav mig verk i hela kroppen. Någonstans mellan tankarna på dröm och verklighet kom känslan i kroppen tillbaka. Och i kväll tog jag mig förbi åkrarna och ängarna, körde till Revsudden genom jordgubbar, nypotatis och honungssäljarna längs vägen och sprang sen av mig den lilla frustrartionen.

När den där förlamande känslan begränsar en och sätter sig i huvudet och det känns som tiden aldrig räcker till finns det alltid ett sätt att ta ett steg fram igen. Och hur ofta jag än kollar försäljnings- och kundstatistiken och funderar på hur mycket det finns att göra så hinner jag uppenbarligen. Jag måste nog bara lära mig att intala hjärnan det från start.

Många äldre människor tycker ofta det är synd med yngre personal. Och även om den förutfattade meningen om att yngre i dom flesta fall kanske har en mindre kunskap kommer jag nog alltid vara den som hittar fördelarna i det. Yngre människor har växt upp med en annan press, ett annat tempo och jobbar flera gånger effektivare än äldre.

Under mina första två år kunde äldre ibland säga att det inte önskades någon hjälp, men minuten senare fanns en äldre rådgivare till deras belåtenhet. Jag kan förstå den tryggheten som en äldre kund vill ha. Och samtidigt väljer jag kassa-kö på exempelvis Maxi efter ålder ibland. För någonstans tänker jag att när en äldre tagit två kunder har en yngre tagit kanske tre eller fyra. Det finns ibland en annan hunger, en annan vilja och inställning som sitter där. Även om jag har turen att ha kollegor som nästan aldrig drar fötterna efter sig finns det andra platser. Det finns väl dock alltid både för- och nackdelar med hög eller låg ålder och alla är så olika, en blandning av åldrar och kön skapar också en bra balans. Det finns så många som har en lång erfarenhet och kunskap värd att verkligen både respektera och beundra. Men det finns också så många människor där ute som passerat hungerstadiet och har blivit som perfekta för en långsam och ineffektiv byråkrati.


Kommentarer
Bara Rara Underbara Sara

När jag ska välja kö i matbutiken kollar jag mer på de som står i kön än den som sitter i kassan. Pensionärer är ett big no-no eftersom de alltid ska krångla med 50-öringar och kundkort. Barnfamiljer också, dessutom brukar de alltid ha så sjukt mycket varor. Och så skriks det mycket. Jag jobbar själv i butik, och även om jag är äldst av de som jobbar där (är 23) så tror jag mycket handlar om hur man bemöter de äldre kunderna.

2010-06-30 @ 12:06:41
URL: http://brus.blogg.se/
Lisa

bra skrivit!

2010-06-30 @ 13:19:55
URL: http://popflickan.blogg.se/
Lisa

sv: nä, jag borde sluta klanka ned på mig själv också, för jag är ju bra som jag är, men bra att jag är rolig i alla fall! ;D

2010-06-30 @ 22:56:51
URL: http://popflickan.blogg.se/
Lilla Fröken

Ja hur motiverar man sig till att jobba när solens strålar drar i en utifrån. Jag antar att man får längta till sommarkvällarna och utnyttja dem som när du åkte till det där Revsudden. Sedan längta till sommarens helger med långa frukostar utomhus.



De yngre i arbetslivet bjuder på en större nyfikenhet inför arbetsuppgifterna, som de mer rutinerade kan sakna. De mer rutinerade - de gamla i gamet - har i sin tur en erfarenhet att ta del av. Det bästa är ju om man utbyter tankar och lärdomar mellan varandra, ung som gammal.

2010-07-01 @ 18:16:06
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback