2 stora tecken på att iPhone håller på att ta över världen



Det här är så klart komiskt. Och samtidigt ett bevis på att några av världens bästa marknadsförare kommer från Apple. Det är ren magi hur man har byggt upp det här varumärket till en våt dröm för slutkonsumenter, hur man profilierat sig och får människor att betala summor i en annan division än konkurrenterna kan ta ut, hur man till och med lyckats använda sig av flera sociala medier till att skapa bilden av att iPhone är den optimala produkten. Beundransvärt. Jag älskar det. Och hur människor, istället för att undvika stölder och gömma sin telefoner i handväskor, hellre går med en Iphone som en take-away-latte så synlig som möjligt. Det är status. Och snart "beskylls" Apple för att människor lider av iPhone-armbågar. Det är också status - snart. Och ni vet hur hjulet fortsätter; folk sjukskrivs, ersättningar krävs, företagen skadas... en cykel som borde fått kommunisten att ropa cynism med blodröda ögon. Nej, förlåt, det jag menar är att babyjournalistiken älskar det här. Att världen älskar att ta det några steg längre eftersom en hel värld intresserar sig. Låt mig ge er två färska exempel nedan, som jag älskar som marknadsföring.

1. En videoklipp med Atomic Tom som lanserar sin nya singel med att premiärspela den i rusningstrafiken på tåget över Manhattan Bridge mot Brooklyn - på sina iPhones som instrument samt Mac. Om det faktiskt är realistiskt genomförbart med sådana appar eller inte vet jag inte - men det ligger åtminstone helt i linje med det jag skrev ovan att anväda sociala medier till att skapa bilden av den perfekta produkten. Jag älskar den marknadsföringen, den utklassar till och med Rolighetsteorin i fyndighet. Reklamens mediekanaler är så markant ändrad är den till och med inkluderar så många kanaler på samma gång att spridningen är makalös.

 

2. Babyjournalisterna skriver om iPhone som orskak till att människor försover sig. Och självklart berör det en hel värld - väl värd en spalt i babypressen. Samtidigt blir det allmänt accepterat att komma för sent till jobbet för hela världen vet vad orsaken är. Jag älskar det här från marknadsföringens perspektiv. Det är precis det jag skriver ovan; att världen älskar att ta det några steg längre för det intresserar ofantligt många.

Och det jag älskar mest är att Lukas Moodysson kallat marknadsföringsfolk för världens avskum.

I dagens samhälle borde han må fruktansvärt dåligt i en kapitalistisk värld som togs över av en så liten sak som en mobiltelefon. Kapitalister kan tydligen vara kreativa, Lukas...

Kommentarer
LaLizita

Länge leve iPhone säger jag bara :)

2010-11-01 @ 22:08:51
URL: http://lalizita.blogg.se/
Lisa

usch det ska ju va gam mobil:D

2010-11-02 @ 02:07:24
URL: http://popflickan.blogg.se/
Emmelist

haha ja men fan förlåt! dumt av mig att glömma dig kalle ;) hahaha

Vart vare du bodde förresten? Säg inte att du är en 08? :P

2010-11-02 @ 09:44:09
URL: http://emmelist.blogg.se/
Hanna

den självklara följdfrågan: har du en? ;)

2010-11-02 @ 21:12:09
URL: http://hannamarelius.blogspot.com
tildamilda

Vilken grym video :D & jag diggar låten med!

2010-11-04 @ 09:41:30
URL: http://tildamilda.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback