Jag har testat Wimp [istället för Spotify]


Klicka på bilden för att ladda ner Wimp

Norge har också ett Spotify. Sedan tidigare har Wimp funnits i Norge och Danmark men först nu har det börjat droppa ut i Sverige med svenskt version. Jag har testat och sett om det är bättre eller sämre än Spotify. Och efter ett tag känns Wimp hetare än Spotify på så gott som alla punkter. Det är mer användarvänligt, ser snyggare ut och har, utöver likvärdiga funktioner som Spotify erbjuder, det som saknas mest på just Spotify - nämligen nyheter, rekommendationer och ett enklare sätt att hitta ny musik på. 

Du kan precis som i Spotify dela spellistor, länkar och koppla samman med Facebook och skapa vännerlistor. Du kan dessutom koppla ihop ditt konto med Last FM [som faktiskt är en liten föregångare till Spotify, i stort sett]. Den nackdelen som sticker ut mest är att det inte finns någon reklamfinansierad gratisversion utan Wimp bygger på enbart premiumkonton för 99kr/månaden. Däremot går det att testa fritt i 30 dagar som jag har gjort. Jag gillar dock mängden nyheter och att det finns rekommendationer samt på vissa album utvalda citat från recensioner och länkningar till flera vitala recensenter. Saknas gör även årtalen/release i träfflistan vid sökningar [tycker det är lättare att se vad som är gammalt och nytt då]. Jag saknar även funktionen med mediaknappar och genvägarnas funktion på tangentbordet som inte synkroniserar med Wimp, vilket både Youtube och Spotify har idag. Minus! Det går heller inte att överföra låtar från din hårddisk som Spotify tillåter. Jag har ju gillat att omvandla youtube till mp3 och överfört då det ofta läcker nyheter tidigt på Youtube. 

Det brukar alltid ta en viss tid innan man blir van med något nytt, men Wimp känns förvånansvärt bra. Och fräsht. För dom som gillar mycket tips och att hitta ny musik, utöver det som spelas på reklamfinansierad radio, kommer Wimp säkerligen slå mer än Spotify. Jag vet i alla fall vilket jag hade valt om båda haft en gratisversion. Vilket hade du valt?


Du kan tex lyssna på spellistor med musiken från Skavlan, några baserade på festivalernas bokningar, utvalt från Sincerly Yours, tack för karriären Phil Collins, topp 10 en utvald fredag med mera - från Wimp själva.

Kommentarer
anna

lät spännande det där! ska jag kolla in :)

2011-03-13 @ 18:29:47
URL: http://addspirit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback